Jak działa rower elektryczny?

rower elektryczny

Rowery są ponadczasowym środkiem transportu o uniwersalnym zastosowaniu. Jedni poruszają się swoimi jednośladami głównie rekreacyjnie, inni widzą w nich doskonałą alternatywę dla pojazdów spalinowych i dojeżdżają nimi m.in. do pracy, szkoły bądź urzędów. Rowery są znacznie tańsze w eksploatacji – ekonomia jest tu kluczowym kryterium, które przyczynia się do ich wciąż dużej popularności. Do tego trzeba koniecznie dodać zdrowotne korzyści, a także ogólny komfort psychiczny, chociażby poprzez unikanie korków ulicznych.

Od blisko dwóch dekad szczególnym zainteresowaniem cieszy się rower elektryczny. Jednoślad wspomagany specjalnym silnikiem jest substytutem rowerów tradycyjnych i staje się coraz częściej głównym środkiem transportu. E-rowery poruszają się bez większego wysiłku rowerzysty, a dodatkowo nie generują hałasu. Obecnie nie tylko jest łatwy do nich dostęp, ale również oferta staje się coraz bardziej zróżnicowana. Nowoczesne rowery elektryczne oraz używane rowery MTB z elektrycznym wspomaganiem pedałowania można również znaleźć w sklepie BMSBIKE.

E-rower to wciąż rower, mimo podzielonych opinii na ten temat wśród wielu cyklistów preferujących tradycyjne jednoślady. Tego typu pojazd jest napędzany silnikiem, ale jego praca uruchamia się dzięki sile pedałowania – dopiero wtedy napęd włącza się automatycznie. Silnik natomiast wyłącza się, kiedy uzyskana prędkość zaczyna przekraczać 25 km/h, przy maksymalnym napięciu 48 V oraz mocy – 250 wat. To właśnie te parametry pozwalają odróżnić rower elektryczny od np. motoroweru lub skutera. W rowerze zainstalowany jest specjalny kontroler, który dodaje silnikowi odpowiednią moc adekwatną do częstotliwości pedałowania.

Do monitorowania pracy wspomagania służy łatwy w obsłudze kompaktowy wyświetlacz umieszczony na kierownicy. Nie tylko wskazuje prędkość jazdy i aktualny stan naładowania akumulatora, ale również za pomocą przycisków wyświetlacza zmieniasz tryby wspomagania. W zależności od producenta, tryby wspomagania mają różne nazwy. Zazwyczaj korzystasz z możliwości wyboru spośród trzech  programów: np. Eco, Trail i najmocniejszy – Boost. Gdy musisz zsiąść i podprowadzić rower wybierasz funkcję wspomaganie chodzenia. Jest to bardzo korzystne udogodnienie, które znacznie poprawia komfort poruszania się szczególnie po trasach najeżonych stromymi podjazdami. W przypadku, gdy rowerzysta chce zatrzymać swój jednoślad, wystarczy przestać pedałować lub wcisnąć dźwignię hamulca, dzięki czemu silnik zostanie natychmiastowo wyłączony.

Na działanie roweru elektrycznego mają wpływ cztery podstawowe komponenty:

  • akumulator (bateria) – podstawowe źródło napędu w rowerze. Po jego naładowaniu możliwe jest pokonanie dystansu od 30 do 150 km. Zależy to jednak od pojemności akumulatora (czyli jego wydajności wyrażonej w watogodzinach Wh)  – pod tym względem baterie dostępne są w wariantach: od 300 Wh do 750 Wh. Żywotność ogniw waha się od 300 do 1000 pełnych cykli ładowania, w zależności od jakiego producenta pochodzi akumulator,
  •  Aby wyjmowanie i ładowanie baterii było bezproblemowe, montowane są one zwykle w okolicach ramy i bagażnika. Aktualnie na rynku pojawiają się również rowery, które można zasilać już bez potrzeby wyjmowania akumulatora,
  • silnik – jego parametry powinny być unormowane przepisami Unii Europejskiej. Oznacza to, że jego moc nie może przekraczać 250 wat, a maksymalna prędkość, jaka jest dopuszczalna to 25 km/h. Silnik może być połączony bezpośrednio z korbą lub też może być ulokowany w piaście koła,
  • kontroler – tak jak zostało wspomniane, element ten umożliwia sterowanie pracą silnika rowerowego, do którego bezpośrednio z akumulatora przesyłana jest energia
  • wyświetlacz – wskazuje prędkość i stan zużycia baterii oraz tryb wspomagania, który zmieniasz przyciskiem znajdującym się na wyświetlaczu.

Pozostałe elementy roweru na ogół nie różnią się od tych zamontowanych w klasycznych jednośladach.

O tym, ile kilometrów przejedziemy rowerem elektrycznym na jednym ładowaniu, decyduje nie tylko pojemność akumulatora, ale też wiele innych czynników, takich jak np.:

  • rodzaj nawierzchni – różne rodzaje nawierzchni np. asfalt, szuter, piach, błoto czy luźne kamienie wymagają używania różnych trybów wspomagania, by pokonać opór toczenia,
  • ukształtowanie terenu – szczególnie ważne są przewyższenia na trasie. Aby je pokonać rowerzysta musi zużyć zdecydowanie więcej energii niż podczas zjazdów, na których z reguły wyłącza wspomaganie,
  • tryb wspomagania – najwięcej energii akumulator wydatkuje, podczas pracy na najwyższym trybie wspomagania, czyli wówczas, gdy najbardziej pomaga rowerzyście,
  • pogoda – na pracę akumulatora szczególnie mają wpływ temperatura (im zimniej, tym szybciej akumulator się zużywa) i wiatr (im więcej jazdy „pod wiatr”, tym więcej energii pochłania pokonywanie oporów toczenia),
  • styl jazdy – moc i prędkość, z jaką rowerzysta pokonuje trasę oraz technika jazdy,
  • waga roweru oraz waga rowerzysty – im lżejszy „pakiet” tym mniej energii akumulator wydatkuje podczas przemieszczania po trasie,
  • stan silnika i akumulatora – im lepszy stan silnika i baterii (nowszy silnik i akumulator), tym dłuższa jazda.

Jakie są zalety korzystania z roweru elektrycznego?

Powiedzenie, że e- rower to pojazd przede wszystkim dla osób starych czy schorowanych jest mitem. Coraz częściej korzystają z niego rowerzyści z różnych grup wiekowych, po prostu dla pełnej przyjemności. Nie tylko milenialsi, ale i zoomerzy, czy młodzi ludzie z pokolenia C pragną odprężenia i swobody. Tęsknią za oddechem wolności, gdy przytłacza ich nadmiar obowiązków i powinności. Rower elektryczny daje szansę na wykorzystanie nawet minimalnej ilości wolnego czasu, który mają do dyspozycji na aktywny wypoczynek, niezależnie od posiadanej kondycji.

Jazda rowerem elektrycznym otwiera wiele możliwości. To doskonałe rozwiązanie dla osób starszych lub po przebytych urazach i chorobach. E-rower to także idealny pojazd dla osób o słabej kondycji, u których nie jest wskazany nadmierny wysiłek fizyczny. Ponadto to dobry środek transportu dla aktywnych osób, które codziennie przemieszczają się z jednego punktu do drugiego, zachowując przy okazji świeży wygląd, nawet w najbardziej upalne dni.

Ponadto rower elektryczny:

  • umożliwia sprawne i płynne poruszanie się po mieście, bez ryzyka utknięcia w korkach,
  • jest dość tani w utrzymaniu – przejechanie 100 km to koszty sięgające około 2 zł,
  • jest dobrą alternatywą dla pojazdów spalinowych, gdyż nie wytwarza i nie emituje do atmosfery szkodliwych substancji,
  • jest wygodny w użytkowaniu – parkowanie nie jest problemem, natomiast baterię można doładować w większości miejsc, w których jest dostęp do sieci elektrycznej.

Warto również wiedzieć, że e-rower nie musi być zarejestrowany, ani ubezpieczony.

Jak należy dbać o rower elektryczny?

Akumulator w rowerze elektrycznym jest jednym z najważniejszych elementów tego pojazdu. Odpowiada przede wszystkim za prawidłową wydajność silnika, co przekłada się na komfort jazdy. Aby bateria nie została zużyta w „nadprogramowym czasie”, niż jest to przewidziane, należy o nią odpowiednio dbać. Jak twierdzi pracownik sklepu BMSBIKE od lat zajmujący się sprzedażą rowerów elektrycznych: Rowery elektryczne topowych marek (np. Orbea) wyposażane są w akumulatory pozbawione efektu pamięci. Oznacza to, że akumulator możemy ładować w każdym momencie niezależnie od stanu naładowania. Przerwy w ładowaniu nie powodują uszkodzenia i nie trzeba czekać z ładowaniem, aż akumulator rozładuje się całkowicie. To duża udogodnienie. Niemniej jednak warto pamiętać o przestrzeganiu kilku znaczących zasad, które pozwolą wydłużyć czas jego pracy.

Jak przedłużysz żywotność akumulatora:

  • przechowuj w suchym środowisku i chroń przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych,
  • trzymaj w temperaturze pokojowej: 15°C – 20°C to idealna temperatura do przechowywania akumulatora,
  • miej na oku idealny stan naładowania akumulatora, który wynosi 30% – 60%
  • nie pozostawiaj roweru na dłuższy czas w miejscach, gdzie może być szczególnie narażony na niekorzystne warunki atmosferyczne,
  • podczas transportu e-bika zawsze wyjmuj akumulator z roweru i bezpiecznie przechowuj w samochodzie,
  • przed czyszczeniem elektryka wyjmij akumulator. Odpuść sobie myjkę ciśnieniową – nie służy ochronie elektroniki. Nie pucuj akumulatora silnymi środkami czyszczącymi, które mogą naruszyć strukturę powierzchni. Uwierz, aby go wyczyścić wystarczy przetrzeć wilgotną ściereczką,
  • trudny okres zimowy – zimno zmniejsza żywotność akumulatora. Jeżeli wybierasz się na przejażdżkę, gdy temperatura jest ujemna, załóż akumulator naładowany i przechowywany w temperaturze pokojowej na krótko przed rozpoczęciem jazdy. Jeżeli na dłuższy czas rezygnujesz z zimowego rowerowania, przechowuj akumulator w suchym i chłodnym miejscu, pamiętając o stanie naładowania 30% – 60%.

Poza kontrolą stanu akumulatora należy przeprowadzać regularny przegląd całego roweru elektrycznego, zupełnie jak w przypadku tradycyjnych jednośladów. Przynajmniej raz w roku zrób profesjonalną „inspekcję”, najlepiej po zakończeniu sezonu rowerowego. Przed odstawieniem roweru na czas zimowy porządnie wyczyść i nasmaruj tego wymagające komponenty. Właściwa konserwacja, a także profesjonalny przegląd pojazdu gwarantuje bezawaryjne użytkowanie, komfortową jazdę, a także dłuższą żywotności poszczególnych części w rowerze.