Jakie techniki drukarskie wykorzystuje się przy produkcji opakowań?

produkcja opakowan

Na co dzień każdy z nas spotyka się z masą opakowań kartonowych. Są w nie zapakowane produkty spożywcze, leki, gry planszowe, kosmetyki i wiele więcej. Każde z tych opakowań zostało w jakiś sposób ozdobione różnymi technikami drukarskimi. Dzięki temu jest nie tylko estetyczniejsze i przyciąga naszą uwagę, ale zyskuje także wytrzymałości i innych właściwości. Poznaj 5 metod uszlachetniania opakowań kartonowych.

Druk cyfrowy

Druk cyfrowy należy do nowoczesnych technik drukarskich. Podczas produkcji opakowania pomija się etap formy drukarskiej. Obraz powstaje komputerowo, a następnie przenosi się go bezpośrednio na papier. Jest to więc o wiele szybsza metoda, dzięki czemu świetnie sprawdza się do masowej produkcji. Druk cyfrowy przydaje się szczególnie do zdobienia małych i średnich formatów. Dlatego doskonale nadaje się np. do produkcji opakowań kosmetycznych czy innych małych i średnich kartonów.

Sitodruk

Kolejną techniką drukarską jest sitodruk. Jego największą zaletą jest to, że umożliwia drukowanie dużych powierzchni, jednocześnie zachowując jakość nawet najmniejszych szczegółów. Kolory są wyraziste i mogą mieć różne wykończenie. Sitodruk również doskonale nadaje się do produkcji masowej, ponieważ pozwala na szybki wydruk.

Foliowanie

Jeśli chodzi o uszlachetnianie druku, najpopularniejszą techniką jest foliowanie, które stosuje np. producent opakowań kartonowych Media Gold. Polega to na nałożeniu na opakowanie cienkiej, przezroczystej folii. To sprawia, że staje się ono trwalsze. Zabezpiecza je przed wilgocią i uszkodzeniami mechanicznymi takimi jak ścieranie albo zarysowania. Dzięki temu zabiegowi kartonowe opakowania  są po prostu bardziej wytrzymałe.

Kalandrowanie i tłoczenie

Opakowania kartonowe możemy zdobić także metodą kalandrowania lub tłoczenia. Pierwsza z tych metod polega na nadawaniu drukowi odpowiedniej struktury np. uwypukleń. Dzięki niej możemy nadać opakowaniu wyjątkowych detali i wyróżnić je spośród innych. Technika ta dobrze łączy się z foliowaniem czy lakierowaniem. Natomiast tłoczenie polega na odbiciu na opakowaniu wybranego wzroku. W ten sposób uzyskuje się trójwymiarowy efekt. Można więc powiedzieć, że techniki te są do siebie zbliżone. Obie zdecydowanie sprawiają, że opakowanie staje się wyjątkowe.