Rodzaje instalacji LPG

gaz w samochodzie

Coraz więcej polskich kierowców decyduje się na montaż autogazu w swoich samochodach ze względu na niższe ceny paliwa gazowego w porównaniu do benzyny. Niebagatelne znaczenie ma również to, że instalacje gazowe są całkowicie bezpieczne. Warto jednak wiedzieć, że istnieje kilka rodzajów instalacji LPG, a następujące po sobie kolejne generacje autogazu są ulepszane.

Czym wyróżniają się dwie pierwsze generacje LPG?

Wyróżniamy pięć podstawowych generacji instalacji gazowych. W starszych zastosowano rozwiązania mieszalnikowe, a w nowszych wtryskowe. Najstarszą pierwszą generację LPG wykorzystano w pojazdach z zasilaniem gaźnikowym. W tym modelu LPG w formie ciekłej jest wprowadzane przez wielozawór do reduktora-parownika, po czym zmienia się w fazę lotną i miesza z powietrzem, a powstała mieszanka przechodzi do cylindra oraz kolektora dolotowego. Jest to rozwiązanie tyleż tanie, co zdecydowanie najmniej precyzyjne ze wszystkich dostępnych.

Mieszalnikowa instalacja nazywana drugą generacją LPG jest przeznaczona do samochodów z jedno- lub wielopunktowym wtryskiem benzyny z sondą lambdą i katalizatorem. Stanowiła odpowiedź rynku na pojawienie się aut z katalizatorem. W tym rozwiązaniu gaz LPG jest mieszany dopiero w mikserze, a odpowiedzialność za dostarczenie mieszanki spoczywa na układzie sterującym.

Instalacje LPG trzeciej, czwartej i piątej generacji

Z kolei modele trzeciej generacji są wykorzystywane w autach z wielopunktowym wtryskiem paliwa sterowanym elektronicznie. Nie ma w nich mieszalnika, gdyż gaz jest łączony z powietrzem już w kolektorze dolotowym. Od instalacji starszych generacji różnią się tym, że gaz jest prowadzony z reduktora do każdego cylindra poprzez wtryskiwacz bądź rozdzielacz gazu. Poszczególne modele pasują więc do różnych typów samochodów, dlatego o szczegółowe porady w tym zakresie warto pytać w firmach zajmujących się montażem LPG, takich jak dostawca gazu Gal-Gaz.

Obecnie najczęściej stosowane są instalacje czwartej generacji, znacznie bardziej rozwiniętej technologiczne, ponieważ wykorzystują sekwencyjne wtryskiwacze gazu. Używa się ich w nowoczesnych silnikach wyposażonych w wielopunktowe wtryski benzyny. Są zasilane gazem w fazie lotnej dzięki elektronicznie sterowanym wtryskiwaczom. Natomiast do piątej, najbardziej zaawansowanej generacji, zaliczamy instalacje wtrysku sekwencyjnego w fazie ciekłej.