Bezpieczeństwo jazdy samochodem uzależnione jest wielu czynników, jednak z pewnością układ hamulcowy odgrywa w tej kwestii rolę kluczową. To, czy zachowa on sprawność i nie zawiedzie w sytuacji zagrożenia wynika ze stanu jego poszczególnych elementów, przede wszystkim klocków hamulcowych. Elementy te poddane są ogromnym tarciom, dlatego z czasem zużywają się i prędzej czy później należy je wymienić. Dowiedz się, jak rozpoznać ten moment.

Jak działają klocki hamulcowe?

Zasad działania klocków hamulcowych jest tak prosta jak ich konstrukcja – są to ruchome bloki, umieszczone pod obu stronach tarczy hamulcowej, umieszczone na tej samej osi co koło. W momencie naciśnięcia pedału hamulca dochodzi do zaciśnięcie się klocków na obracającej się tarczy, a powstające w wyniku tego tarcie powoduje stopniowe wyhamowanie obrotów. Jednocześnie jednak dochodzi do starcia specjalnych okładzin, którymi pokryte są stykające się z tarczą powierzchnie klocków. To właśnie zużywanie się tych okładzin jest powodem, dla którego całe klocki należy wymienić – im większe zużyte okładzin, tym mniejsza skuteczność hamowania.

Kiedy należy wymienić klocki?

O tym, czy klocek kwalifikuje się do wymiany, decyduje grubość wspomnianych okładzin. Ogólnie przyjmuje się, że powinna ona wynosić ponad 1,5mm, by mieć pewność skutecznego hamowania. Jeśli grubość okładziny wynosi 1,5mm lub mniej klocki należy jak najszybciej wymienić na nowe, pamiętając, że jazda ze zużytymi klockami stwarza potencjalnej zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jak jednak rozpoznać, że klocki nadają się do wymiany? W nowszych samochodach zostaniemy o tym poinformowani przez elektroniczne czujniki nadzorujące pracę układu hamulcowego – jeśli komputer pokładowych auta wyświetla odpowiedni komunikat, oznacza to, że trzeba jak najszybciej udać się do serwisu. W starszych modelach samochodów uwagę powinny zwracać takie objawy jak np. pisk lub szum podczas hamowania, wrażenie bicia, wibracje czy w końcu nierównomierne hamowanie.

Profesjonalną wymianę klocków oraz inne usługi związane z naprawą układu hamulcowego znajdziemy w ofercie serwisu samochodowego Silesia Cars Center.

Profilaktyczna wymiana klocków

Wymiana klocków dopiero w momencie, kiedy nie nadają się one już do użytku jest dość ryzykowną praktyką – dużo lepiej jest wymieniać klocki regularnie, po przejechaniu określonego dystansu. Zużycie klocków uzależnione jest bezpośrednio od częstotliwości hamowania – im jest ono częstsze, tym większe zużycie klocków. Dlatego też kierowcy, którzy poruszają się przede wszystkim w mieście, gdzie nawet na krótkich dystansach hamowanie odbywa się często, powinny wymieniać klocki co około 15 tys. km. Z kolei kierowcy poruszający się na ogół trasami szybkiego ruchu mogą wydłużyć ten dystans do około 25 tys. km.