Najlepszy możliwym do zastosowania czynnik chłodzący to woda. Ma jednak pewną wadę, która całkowicie eliminuje ją z typowej eksploatacji w układach chłodzenia w motoryzacji. Wbrew pozorom nie jest to wcale przyczynianie się do korozji metali, tylko zamarzanie w temperaturach wynoszącej poniżej 0 stopni Celsjusza. Standardem jest dziś zatem stosowanie specjalnie przygotowanych płynów chłodniczych z glikolem etylenowym i propylenowym.
Glikol propylenowy w klimatyzacji
Motoryzacja z powodzeniem wykorzystuje glikol propylenowy do uzupełniania klimatyzacji. Dzięki nie toksycznemu działaniu oraz bardzo wysokiej odporności na zamarzanie, glikol etylenowy stanowi podstawę bezawaryjnej i bezpiecznej pracy. Co więcej odpowiednio uzupełniony chroni układ przed uszkodzeniem.
Glikol propylenowy w chłodnicy
Innym zastosowaniem glikolu propylenowego w samochodach jest układ chłodniczy. Do jego uzupełnienia stosuje się jednak najczęściej mieszankę z glikolem propylenowym a nie czysty glikol. Zaletą takich produktów jest brak krystalizacji oraz szkodliwości.
Pomimo swoich zalet, płyny z glikolem propylenowym posiadają pewną wadę jaką jest wyższa cena. Wynika to z zastosowania sporej ilości lepszej jakości dodatków w postaci substancji przeciwdziałających pojawianiu się rdzy czy też zapobiegających namnażaniu drobnoustrojów. Nie jest to wymagane przy stosowaniu glikolu etylenowego.
Zobacz także: https://www.artbor.pl/zastosowanie-glikolu-propylenowego/
Płyn Borygo jako alternatywa
Glikol etylenowy to kolejna substancja, która może poprawić działanie samochodu. Mało który z kierowców zdaje sobie spraw, że miał już do czynienia z taką substancją w postaci płynu Borygo.
Produkt ten powstaje na bazie glikolu etylenowego oraz kilku dodatków o wysokiej czystości, takich jak:
- organiczne inhibitory,
- stabilizatory,
- przeciwutleniacze,
- środki antypienne.
Tak niezwykle bogaty skład płynu Borygo niezwykle skutecznie chroni metale budujące układ chłodzenia przed korozją, natomiast elementom gumowym zapewnia znakomitą trwałość przez wiele lat. Można go mieszać z większością innych płynów do chłodnic z zawartością glikolu etylenowego.
Płyn Borygo ma szerokie zastosowanie. Jest przeznaczony do stosowania w silnikowych układach silników pojazdów osobowych, ciężarowych, dostawczych, a także w autobusach, w maszynach rolniczych i budowlanych, w sprzęcie wojskowym oraz w silnikach stacjonarnych wyposażonych, które został wyposażone w aluminiowe i mosiężne chłodnice lutowane.
Płyn chłodniczy Borygo wyjątkowo skutecznie chroni silnik przed przegrzaniem w porze letniej oraz przed zamarzaniem zimą. Jego temperatura krystalizacji wynosi do – 35⁰C.